جشنواره های دارای چشم انداز ایجاد حرکت رقابتی وکیفی می کنند
طمورث بهادرانی یکی از نقاشان جوان و فعال اصفهان است که آثار وی تاکنون در بسیاری از نمایشگاه های گروهی حضور داشته است وی دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته نقاشی است و در زمینه نقاشی به طور حرفه ای به فعالیت می پردازد. او تاکنون چهار نمایشگاه انفرادی و شرکت در بیش از پنجاه نمایشگاه گروهی را در فعالیت های خود داشته است، همچنین برگزیده اولین جشنواره هنری ایران 1404 و چهارمین جشنواره تجسمی فجر در رشته نقاشی بوده است.
وی در بخش هنرهای تجسمی سومین جشنواره تولیدات شرکت کرده است و یکی از راه یافتگان به مرحله نهایی این جشنواره بوده است.
بهادرانی با اشاره به آثارراه یافته به این جشنواره گفت : رویکرد جشنواره ها چنانچه دارای چشم انداز تعریف شده و همراه طرح و برنامه باشد می توان به نتایج حاصل از آن خوشبین و خوشنود بود چرا که نوعی حرکت رقابتی و کیفی در سطحی حرفه ای را ایجاد می کند که در آینده می توان شاهد تولید آثار فاخردر زمینه های مختلف هنری باشیم ،اما چنانچه این حرکت بدون رویکرد تخصصی با چشم انداز روشن باشد و تنها نوعی رفع تکلیف یا ارائه عملکرد دستگاهی یا استانی باشد نه تنها نتیجه بخش نخواهد بود بلکه آسیب فراوان به این بخش وارد می شود ،و انگیزه و روحیه ی رقابت حرفه ای را از بین خواهد برد ، و این به آن معناست که فرصتها و هزینه های صرف شده خواهد سوخت و نتیجه ی مطلوبی را از این حرکت نباید انتظار داشت.
این هنرمند نقاش در پایان ضمن تقدیر از متولیان این جشنواره اظهار کرد: امیدوارم مسئولین محترم در این رابطه به افقی فراتر از مناطق و استانها نظر داشته باشند تا نه تنها به ارتقاء و شکوفایی ظرفیت های استانی منجر شود بلکه مطالبات ملی و فرا ملی نیز در جهت تولید آثار هنری برآورده شود.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد